Llenguatges de programació informàtics (BASIC)
En aquesta unitat s’abordaran qüestions generals bàsiques relacionades amb el món de la informàtica i més en concret amb el llenguatge de programació informàtic BASIC.
Entre altres, aquests coneixements ens permetran abordar amb èxit la secció de programació de PICs que pertany a la unitat: Control i Robòtica.
Breu introducció a l'evolució dels ordinadors
Evolució de l'escala d'integració dels transistors en un microprocessador.
Nombre d'instruccions per segon que pot executar un microprocessador.
Video explicatiu
Introducció a la informàtica
Definició d'informàtica:
La Informàtica és la ciència o tècnica relativa a la tecnologia que estudia el tractament automàtic de la informació utilitzant dispositius electrònics i sistemes computacionals.
Definició de hardware ( maquinari):
El hardware d'un ordinador és el conjunt de les parts físiques que el componen.
Definició de software ( programari):
Conjunt de programes que dirigeixen les tasques que executen els circuits elèctrics de l'ordinador.
Arquitrectura de Von Neumann:
Elements:
CPU (ALU, UC, REG)
MP (RAM)
BUS ( Direccions, Control, Dades)
Perifèrics (I, O, I-O)
Tipus de soft:
Software de sistema.
Software de desenvolupament.
Software d'aplicació.
(Descripció dels 3 tipus)
Conversions entre bases de sistemes :
Exercicis
Definicions de bit (b), byte (B) i ús dels seus múltiples:
Un bit és un senyal electrònic que pot estar encès (1) o apagat (0).
És la unitat més petita d'informació que utilitza un ordinador.
Són necessaris 8 bits per a crear un byte.
Programació
Llenguatges de programació d'alt i baix nivell:
Compiladors i intèrprets:
Models de programació més freqüents:
Passos a seguir en l'elaboració d'un programa:
(Explicació de les etapes de creació d'un programa)
Explicació detallada de la fase de disseny:
Abans de començar a escriure el codi del nostre programa (sigui en el llenguatge que sigui) el primer que hem de fer és un anàlisi del procés que volem realitzar.
Habitualment aquest anàlisi s'expressa en forma d'organigrama emprant els símbols adequats.
Seguidament es realitza el Pseudo-codi que és una manera d’escriure el codi del programa usant les nostres paraules i a partir de l’organigrama que hem dibuixat anteriorment.
Simbologia i normatives dels organigrames | Creació d'organigrames i elaboració del pseudo-codi |
|---|---|
Conceptes generals bàsics de programació (fase de codificació):
Primerament necessitem conèixer una sèrie de conceptes generals bàsics referents a la majoria dels llenguatges de programació:
Tipus de dades més freqüents:
Constants i variables:
Operands i operadors:
Estructures de control de flux d'un programa
Tipus | Sintàxi |
|---|---|
Programació en llenguatge BASIC (fase de codificació):
Anem a veure la sintaxi del llenguatge BASIC així com exemples de cada cas.
Pràctiques i sintaxi de programació en BASIC | |
|---|---|
Comentaris de programa font | |
Mostrar textos per pantalla | |
Declaracions | |
Declaracions de constants | |
Declaracions de variables | |
Modificació del contingut de les variables | |
Presentació de dades per pantalla | |
Recollir dades | |
Operar dades | |
Estructures de control de flux | |
Condicional IF | |
Bucles WHILE | |
Bucles FOR | |
Salts Incondicionals GO TO | |
Treballs | |
Treball 1 | |
Treball 2 | |
Treball 3 | |
Treball 4 | |


